Studieresa på Västkusten

Sitter nu i bussen på väg hem till Nyköping. Jag och Alex har varit med på en inspirerande och rolig studieresa till Södra Bohuslän med organisationen VisitNyköping (www.visitnykoping.org).

Vi har haft två dagar med strålande sol, besökt Pilane utomhuskonstverk, lyssnat på representanter för Södra Bohuslän Turism som berättat hur deras organisation ser ut och hur de har fått den att fungera bra.

Vi har bott på det flytande hotellet Salt & Sill på Klädesholmen på Tjörn (www.saltosill.se). Jättefint hotell och jag och Alex fick sviten! På kvällen igår åt vi först middag på Sundsby säteri där vi bl a fick prova äggost till efterrätt.

Tillbaka på hotellet väntade ostbricka, vin och varm bastu, nice! Tre dopp i havet blev det för mig fast jag sa först att jag absolut inte tänkte bada hehe! :) Vi badade oxå i badtunna på hotelltaket med stjärnorna, månen och havet omkring oss, jättefint och härligt!

Idag har vi åkt båt till Marstrand där vi fick en guidad tur i staden och höra om stadens historia. Därefter åkte vi vidare till Kungälv där vi fick höra om Bohus Fästnings historia.

Nu på hemvägen har vi haft workshops i bussen där vi pratat om vilka hinder som finns för att Nyköpings turism ska utvecklas, vad som ska vara anledningarna till att turister kommer till Nyköping om 10 år och vilka visioner som finns och åtgärder som behövs för att vi ska nå dit.

Intensiva och roliga två dagar! Kändes jättekul att bo på Salt & Sill eftersom vi var där och åt en supergod middag på vår semester för två år sen och gärna ville tillbaka dit. Kan verkligen rekommendera både restaurangen och hotellet om man ska till Tjörn!